Direktør om Arla: Man skal være ærlige overfor forbrugerne

Der mangler transparens overfor forbrugerne, når Arla fremlægger deres økologiske mælk som værende ’CO2 neutral – Kompenseret med klimakreditter. Det mener direktøren i Rådet for grøn omstilling, Claus Ekman.

Sidste år lancerede Arla, at CO2 udledningen fra produktionen af deres økologiske mælk skulle kompenseres med klimakreditter. Det har sidenhen ført virksomheden ud i en række stridigheder med miljøorganisationer, der kritiserer Arla for misvisende sprogbrug.

”Jeg synes, at de virksomheder der kanaliserer penge i den retning skal have ros for det, men de skal passe på med, hvilke ord de bruger overfor forbrugeren”, siger Claus Ekman, der er direktør for Rådet for Grøn Omstilling.

”Jeg mener ikke, det er rimeligt, at sige man kan kompensere på den måde. Man skal være ærlige overfor forbrugerne, da det CO2 udslip, der kommer af at producere mælken, er den samme”.

En klimakredit tillader den opkøbende virksomhed at udlede ét ton CO2, fordi kreditten er et løfte om, at udledningen af drivhusgas bliver neutraliseret et andet sted. Arla har således købt deres kreditter hos Neutral Capital Partners, der leverer innovative og grønne kompenseringer.

Åse Andersson er global pressechef for Arla og mener, at gennemsigtigheden i deres markedsføring er fyldestgørende.

”Vi har ingen ambitioner om at vildlede forbrugerne. Vi vil gerne være så transparente som muligt, og det synes jeg også vi er her. Vi informerer om hvilket brand det er, hvor meget det drejer sig om, og hvilke klimakreditter vi har købt”, siger Åse Andersson og understreger, at Arla selv har foretaget forbrugsundersøgelser på emnet.

”De forbrugere vi har spurgt, i forbindelse med lanceringen af det her, siger, at det giver mening. Men hvorvidt forbrugerne kender til klimakreditter i detaljer, kan jeg ikke svare på”.

Arla har en langsigtet plan om at være CO2 neutrale i 2050 og klimakreditterne er ikke vejen frem.

”Imens vi er i gang med at lave reelle reduceringer på gårdene og så videre, er det her en midlertidig løsning, siger Åse Andersson

Fødevarestyrelsen blåstemplede mælkeproducentens CO2 neutrale logoer på de økologiske mælkekartoner tilbage i august. Den afgørelse skal dog efterprøves, da forbrugerrådet Tænk anker dommen.